onsdag 26 augusti 2009

The Classic V. 34...

Det var sommaren 1997 på en altan utanför en sommarstuga i Norrbyggeby någon mil utanför Rimbo.
Jag hade hookat med en stekare som hette Jens och vår gemensamma nämnare var som vanligt musik.
Jag introducerade honom till Boot camp-prylarna (se förra veckans classic) och gamla västkustklassiker. Han fick upp mina ögon för Biggies andra skiva (som jag tidigare avfärdat efter att ha blastat ready to die stadigt på pojkrummet några år tidigare; jag valde väl Tupacs sida i biffen i och med Puffys semibögiga produktioner och danser i videos...), nån rolig låt som vi garvade jävligt mycket åt över en folle men som jag glömt namnet på och framförallt - The Roots.
De hade året innan släppt Illadelph halflife, en galet bra skiva, men jag hade missat dem helt och hållet.
Jensa berättade om orkestrar i studion, beatboxing och "munscratchningar" av Rahzel och jag hörde ju själv hur jävla propert det var.
Jag hade kunnat ta Clones, Respond/react, Concerto of a desperado, Episodes eller egentligen vilken låt som helst men den här låten är nog den fetaste.
Öppna en folle (machine:a/bonga den för maximal -97 känsla!), luta dig tillbaka och njut!

The Roots - What they do:



PS.
Universal Music Group har inaktiverat all inbäddning av deras musikvideos från youtube, därav den lite segare videon, titta annars direkt på youtube ---> HÄR <---
DS.



Skrivet av Elle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar