söndag 19 juli 2009

The Classic V.29...

Tänk dig själv: skön hemmafest i det lugna och välbärgade villaområdet bromma kyrka,
vintern 1995, hos Mia i min klass.
Efter ett par folkbira blev det som vanligt: bräcken dansade till nån keff musik i vardagsrummet och de mobbade snubbarna satt och tittade på utan att våga dansa själva eller ragga på nån halvutvecklad, tandställningsrockande, första-gången-sminkad liten puma.
De blastade typ 2unlimited, Bryan Adams eller Army of lovers...
Jag fann mig själv relativt raskt i ett rum med egen stereo tillsammans med Tims (hur old school e det?!).
Jag hade dragit med en purfärsk, nyutkommen, PROPER skiva som vi tänkte pumpa sönder.
Vi lyssnade till introt och tyckte att det var jävligt ballt; de verkar ju inte ha blivit gladare eller positivare till livet än på första skivan. Alltid nåt, tänkte vi och fortsatte lyssna.
Andra spåret kom och vi blev mållösa. Pumpade den om och om igen. Stängde och låste dörrn för att inte bli störda medans vi satt och skrek med på extrema gangstermaner med alla de korrekta handrörelserna.

Bacdafucup var som bekant en av 4-5 skivor från 1993 som har classic-status (Wu, Snoop, Black Moon osv.) men hur fan gör man en uppföljare utan att folk blir besvikna för att man inte låter hungrig? Man börjar med ett galet jävla spår såklart.
Fredro Starr håller fanan högt som vanligt, Sonnee (eller vafan nu karln kallar sig?!) är sin vana trogen sämst på låten och Sticky Fingaz är så klart överlägsen.
Känn på början på fanskapets vers:
Thinkin' 'bout taking my own life, I might as well/
except they might not sell weed in hell/

Jag tror fan att varken jag eller Tims hookade nåt bräck den kvällen men när båda de rackade 6-packen var uppdruckna och klockan närmade sig midnatt, då föräldrarna antagligen skulle komma hem, skrev vi bokslut med att inte ens lyssna på något av de andra spåren på skivan.
Såhär i efterhand hade jag gärna slängt med t.ex. Walk in New York (rip Nico), Live niguz eller 2 wrongs men det här minnet gör att jag valde

Onyx - Last dayz






skrivet & youtubat av Elle.

2 kommentarer:

  1. jimmie the german gunnslayer20 juli 2009 kl. 10:18

    fan, bloggen e ju störtskön! snäppet under blondinbella men helt klart ok. jag efterlyser fler mingelbilder.

    keep droppin´em classics! fett roligt för en gammal rejch agennst de mächinare som jag, som inte thuggade hips hops lika stenhart pa den tiden.

    krossa gggäh (gais)!

    SvaraRadera
  2. Magners the armored truck shoota27 juli 2009 kl. 22:55

    Tänk dig själv!

    SvaraRadera