lördag 11 juli 2009

The Classic V.28...

Den här låten hörde jag första gången hos min numera utvandrade, lägenhetsockuperande och anti-Berlusconiarbetande vän Simone en varm sommardag 1994.
Vi skulle snart fylla, eller hade nyss fyllt, 12 år och våra familjer kaosade tillsammans i deras hus. Bror min (ohyfsad, ouppfostrad samt några år äldre och pondusinnehavande) kom sent med ursäkten att han varit i stan och köpt en skön skiva.
Vi lät honom leva efter att ha hört vad han tog med sig.
Ni som avfärdar mitt val med motiveringen att ni är trötta på Gangsta's paradise: tillåt mig fånflina, wankers!
Det här är från skivan innan och om du inte dansat till Fantastic voyage på skoldisco är du för ung och om du har gjort det är du säkert sur för att jag och Simone battlade ihjäl dig.

Känn på den mystiska och suggestiva flöjten som likt Väinämöinens magiska sång liksom vaggar dig till ett okontrollerat gungande med skallapparaturen!
Känn på flowet som pendlar mellan banalt och genialt, speciellt då han i det närmaste sjunger fram sitt budskap;
"you don't wanna see me coming down the streets when I'm broke and its dark// so run yo maddafakking pockets before they find yo ass dead in the park//"!
Känn på DJ Pastakungens magiska touch gällandes framgrävande av obskyra hiphopvideor/hiphoplåtar som du inte ens visste att du saknade!

Coolio - It takes a thief:





"Skrivet & Youtubat av Elle"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar